استفاده از جملات انگيزشي براي موفقيت استفاده از جملات انگيزشي براي موفقيت .

استفاده از جملات انگيزشي براي موفقيت

۵۰ روش منحصربه فرد افزايش عزت نفس كه معجزه مي‌كند

عزت نفس بخشي از اسكلت رواني هر انساني است كه در مركز ناخودآگاه قرار دارد و هر رفتار، واكنش و تصميم انسان به عزت نفس او برمي گردد. از آنجا كه افزايش عزت نفس منجر به سلامت فكر يو روحي بيشتري در فرد مي‌شود در اين نوشتار ۵۰ روش منحصربه فرد افزايش عزت نفس كه معجزه مي‌كند را براي شما آورده ايم.
۵۰ روش منحصربه فرد افزايش عزت نفس كه معجزه مي‌كند
اخيرا با يكي از دوستانم كه عزت نفس پاييني هم دارد صحبت مي‌كردم. بعد از اينكه ديدم اين خانم جوان و دوست داشتني چگونه در مورد خودش صحبت مي‌كند و تا چه اندازه در ديدن زيبايي، هوش و استعدادهاي خودش ناتوان است، ناگهان به او گفتم: ” تو بايد دوست داشتن خودت را شروع كني. تو چيزهايي زيادي براي ارائه دادن داري”.
او با چشمهايي شكست خورده به من نگاهي كرد و گفت: ” چطور خودم را دوست داشته باشم؟ معناي اين حرفي كه ميزني چيست؟”


مطلب مرتبط: ۸ راه براي بالا بردن اعتماد به نفس
زماني كه عزت نفس شما پايين است، كاملا با مفهوم دوست داشتن خودتان بيگانه و غريبه هستيد. در اين شرايط خود را نيازمند و بي‌ارزش مي‌بينيد و احساس مي‌كنيد كه چيزي براي دوست داشتن وجود ندارد. در حقيقت، به نظر مي‌رسد كه دلايل بسيار بيشتري براي بيزار بودن از خودتان داريد كه اصلا با دوست داشتن خودتان بيگانه هستيد.
عزت نفس پايين نوعي پيش‌گويي محقق‌كننده (Self-fulfilling prophecy) است. هرچه احساس ناخوشايندتري نسبت به خودتان داشته باشيد، انرژي و انگيزه كمتري براي انجام دادن كارهايي داريد كه موجب ساختن و بالا بردن عزت نفس در شما مي‌شود. زمانيكه مغز شما روي تفكر منفي و دايره‌اي قفل مي‌كند، عزت نفس شما بطور مداوم كاهش پيدا مي‌كند و اعتقاداتي در شما تقويت مي‌شود كه پايه و اساسي در واقعيت ندارند.
تغيير افكار و رفتار شما عزت نفستان را ارتقا مي‌دهد. بايد افكار و رفتارهايي جديد را تمرين كنيد تا مسير احساسات شما درمورد خودتان تغيير يابد. به اين ترتيب لازم است كه براي ماندگار كردن عشقي سالم به خودتان اين افكار و رفتارها را تمرين كنيد.
در ادامه شما را با ۵۰ كاري آشنا مي‌كنيم كه عزت نفس را در شما بهبود مي‌بخشد.
۱. در كاري مهارت به‌دست آوريدوقتي شما كاري را تمرين كنيد كه از آن لذت مي‌بريد و در آن كار متخصص و ماهر مي‌شويد، افزايش شايستگي و انضباط حاصل از اين تمرين، منبع غرور و رضايت از انجام آن كار در شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: ۱۰ عادت روزانه آدم هاي با اعتماد به نفس بالا
۲. تماميت و كمال خود را دوباره به‌دست آوريدوقتي در زندگي در جدايي از كمال و تماميت خود به سر مي‌بريد، احساساتي ناخوشايند مثل ناهماهنگي، گناه و تهي بودن را تجربه مي‌كنيد. تصوير ذهني خود از كمال و تماميت را براي خودتان تعريف كنيد و تغييرات لازم براي زندگي كردن در راستاي اين تصوير ذهني جديد را به‌وجود آوريد.
افزايش عزت نفس ۳: ورزش كنيدورزش كردن به شما كمك ميكند تا از نظر جسمي، ذهني و عاطفي احساس بهتري داشته باشيد. ورزش موجب مي‌شود كه سلامت و سرزندگي خود را مديريت كنيد.
۴. داوطلب شويدخدمت كردن به ديگران و حمايت از آنها به ما كمك مي‌كند كه احساس تعالي و باارزش بودن را تجربه كنيم. به عبارت ديگر، ما راهي پيدا كرده‌ايم تا از طريق خدمت به ديگران همدلي و اتصال خود را به آنها نشان دهيم.
۵. از يك حيوان خانگي مراقبت كنيدحيوانات خانگي عشق بدون شرط را به ما مي‌دهند و اشتياق و تمايل ما به توجه و عشق و محبت را تامين مي‌كنند. حيوانات خانگي به ما شفقت و مسئوليت‌پذيري را آموزش مي‌دهند و مسير تمركز ما را از مسائل و مشكلاتمان منحرف مي‌كنند.
افزايش عزت نفس ۶: به ظاهر خود اهميت دهيدوقتي شما در بهترين وضعيت ظاهري خود قرار داريد، احساس بهتري را تجربه مي‌كنيد. تصوير ذهني شما از عزت نفس و اعتماد به نفس در ظاهرتان نشان داده مي‌شود- حتي اگر چنين چيزي را احساس نكنيد. اما وقتي بگونه‌اي عمل مي‌كنيد كه گويي عزت نفستان بالا است، درنهايت احساسات شما به آن واقعيت مي‌بخشد.
۷. يك كار خلاقانه انجام دهيدكارهاي خلاقانه شما را در وضعيتي جاري و سيال قرار مي‌دهند كه در اين حالت شما با آنچه كه انجام مي‌دهيد ارتباطي دروني برقرار مي‌كنيد. اين كارها مغز را برانگيخته كرده و بطور بالقوه شما را به سمت سرگرمي يا كاري هدايت مي‌كند كه مورد علاقه شما است.
مطلب مرتبط:‌ رابطه زبان بدن و اعتماد به نفس بالا چيست
۸. زخم‌هاي گذشته را التيام دهيدآسيب‌ها و مسائل گذشته شما مي‌توانند شما را در سطوحي با عزت نفس پايين گرفتار كنند. از حمايت يك مشاور خبره و آموزش ديده بهره‌مند شويد تا به شما در التيام بخشيدن زخم‌هاي كهنه و قديمي كمك كند.
افزايش عزت نفس ۹: يك برنامه مهيج را طراحي كنيدبراي يك سفر يا ماجراجويي برنامه‌ريزي كنيد طوريكه بتوانيد در انتظار يك اتفاق هيجان انگيز قرار بگيريد. فرآيند برنامه‌ريزي اين رويداد شما را سرگرم و هدفمند نگه مي‌دارد.
۱۰. محيط پيرامون خود را تغيير دهيدرفتن به يك سفر، كار كردن از يك محيط ديگر يا گذراندن اوقاتي خارج از خانه به شما در تقويت انرژي و انگيزه هايتان كمك مي‌كند.
۱۱. با يكي از دوستان خود وقت بگذرانيددوستان خوب ما را به همان شكلي كه هستيم مي‌پذيرند، ما را براي آنچه كه هستيم دوست دارند و راهي براي همراهي و خوشگذراني ما فراهم مي‌كنند. بهترين دوستان ما بازتابي از خوبي‌هاي دروني ما هستند.
افزايش عزت نفس ۱۲: ارزش‌هاي خود را شفاف كنيدارزش‌هاي اصلي زندگي خود را تعيين كنيد؛ اصولي كه مي‌خواهيد زندگي شما بر محور آنها متمركز شود. زندگي خود را مورد بررسي قرار دهيد تا ببينيد كه در كدام قسمت‌ها با ارزش‌هاي خود هماهنگي نداريد و تغييرات لازم را براي اصلاح آنها اعمال كنيد.
۱۳. دستاوردهاي خود را بنويسيدبه مسير زندگي خود تا اكنون فكر كنيد و دستاوردهاي خود در جواني و بزرگسالي را به ياد آوريد. هرآنچه را كه انجام داده‌ايد و از به ياد آوردن آن احساس غرور مي‌كنيد را يادداشت كنيد.
۱۴. مطالب انگيزشي و الهام بخش بخوانيدكتاب‌ها و مقالاتي را بخوانيد كه شما را تعالي مي‌دهند و موجب مي‌شوند احساساتي مثبت را تجربه كنيد. از برنامه‌هاي منفي تلويزيون، وب سايت ها، تبليغات يا هرچيز ديگري كه تصوير ذهني ضعيفي را در شما تقويت مي‌كند، دوري كنيد.
افزايش عزت نفس ۱۵: خودتان را توسعه دهيدراهي پيدا كنيد و خارج از محيط امن خود قدم برداريد. كش و قوسي به خودتان بدهيد و چيز جديدي را تجربه كنيد، با افرادي متفاوت ملاقات كنيد يا به روشي غيرمتداول به موقعيتي نزديك شويد.
۱۶. از رابطه هايتان مراقبت كنيدعشق، زمان و توجه خود را روي افرادي متمركز كنيد كه بيشترين اهميت را به آنها مي‌دهيد. روابط خود را پرورش دهيد و راه هايي را پيدا كنيد كه به وسيله آنها مي‌توانيد ارتباطاتي كامل ساخته و از تجربه هايي پرمايه تر با عزيزان خود بهره‌مند شويد.
۱۷. فردي را آموزش دهيدشما مهارت‌ها و توانايي هايي داريد كه مي‌توانيد آنها را با ديگران به اشتراك بگذاريد. به فردي كه علاقمند به يادگيري است آنها را آموزش دهيد. دانش و تجربه خود را همچون هديه‌اي پيشكش كنيد.
مطلب مرتبط: ۵ ترفند زبان بدن كه اعتماد به نفس را فورا بالا مي‌برد
۱۸. تاييد كردن را تمرين كنيديك دفترچه مهرورزي تهيه كنيد و در آن جملات و عبارات مثبت و عاشقانه مربوط به خودتان را يادداشت كنيد. اين عبارات و جملات را هرروز پس از بيدار شدن از خواب و شب قبل از خوابيدن تكرار كنيد.
۱۹. عقايد محدود‌كننده را به چالش در آوريدوقتي خودتان را درحالي دستگير مي‌كنيد كه افكاري منفي در مورد ارزشهاي خودتان در سر داريد، اين عقايد و افكار را با يادآوري شواهدي متضاد به چالش در آوريد. دلايلي براي درست نبودن عقايد محدود‌كننده يا حداقل عقايد نادرست خود پيدا كنيد.
۲۰. شور و شوق زندگي خود را پيدا كنيداگر تا كنون شور و شوق زندگي خود را پيدا نكرده ايد، زماني را در زندگي خود براي جست‌وجوي آن اختصاص دهيد. فرآيند داشتن يك هدف و تلاش براي واقعيت بخشيدن به آن زندگي شما را هدفمند مي‌كند.
۲۱. به ديگران محبت كنيد و محبت دريافت كنيدعشق و محبت فيزيكي را به خانواده و دوستان خود بدهيد و آن را از آنها دريافت كنيد. حمايت هايي كه از طريق تماس فيزيكي به يكديگر مي‌دهيد، روابط افراد را محكم مي‌كند، نگراني و اضطراب را كاهش مي‌دهد، خلق و خوي شما را بهبود مي‌بخشد و ارتباطات جديدي خلق مي‌كند.
۲۲. استانداردهاي خود را افزايش دهيددر حوزه‌هاي مختلف زندگي خود انتظاراتتان از خودتان را افزايش دهيد. تلاش كنيد تا كاري را كمي بهتر انجام دهيد، كمي فراتر برويد يا عاشقانه تر از گذشته رفتار كنيد. سطح استانداردهاي خود را كمي بالاتر قرار دهيد و خواهيد ديد كه بخاطر كسي كه هستيد به خودتان افتخار مي‌كنيد.
افزايش عزت نفس ۲۳: هدف داشته باشيدبا خودتان فكر كنيد كه هدف زندگي شما چه چيزي مي‌تواند باشد. شما چرا اينجا هستيد؟ ميراث شما چه خواهد بود و چطور مي‌توانيد اين ميراث را به محور مركزي زندگي خود تبديل كنيد؟
۲۴. در جاي درستي زندگي كنيدآيا در شهر يا جامعه‌اي زندگي مي‌كنيد كه در آنجا احساس راحتي داريد؟ يا جايي زندگي مي‌كنيد كه ارزش‌هاي شما و سبك زندگي ايده آل شما را نشان نمي‌دهد؟
۲۵. از افرادي كه انرژي شما را تحليل ميبرند دوري كنيداگر افرادي در زندگي شما وجود دارند كه شما را زمين مي‌زنند، انرژي شما را تخليه مي‌كنند يا از شما به نفع خودشان استفاده مي‌كنند، به‌تدريج آنها را از زندگي خود خارج كنيد. خود را در ميان افرادي مهربان و حمايتگر قرار دهيد كه قدر و ارزش شما را مي‌دانند.
۲۶. ارتباطات خود را گسترش دهيدشبكه ارتباطي خود با دوستان و همكارانتان را توسعه دهيد تا بتوانيد افق‌هاي خود را گسترش داده و فرصت‌هاي شغلي و زندگي جديدي را براي خود خلق كنيد.
افزايش عزت نفس ۲۷: طلب بخشش كنيداگر خطايي را در حق ديگري مرتكب شده ايد، با احساس گناه يا شرم زندگي نكنيد. عذرخواهي كنيد، آن خطا را جبران كنيد و از او طلب بخشش كنيد.
۲۸. بدهي‌هاي خود را پرداخت كنيدمقروض بودن مي‌تواند عزت نفس شما را كاهش داده و اضطراب و نگراني هميشگي را در شما به‌وجود آورد. قرض‌هاي خود را پرداخت كنيد و با آنچه كه داريد زندگي كنيد.
۲۹. از استعمال دخانيات، مصرف نوشيدنيهاي الكلي يا مواد مخدر تفريحي دوري كنيداينگونه زياده روي‌ها غيرسالم هستند، احساس ناخوشايند جسمي را در شما به همراه دارند و موجب مي‌شوند كه نوعي احساس بي‌نظمي و وابستگي به موادي را تجربه كنيد كه عواطف و هيجانات شما را تسكين مي‌دهند.
۳۰. مرزهاي شخصي براي خودتان تعيين كنيدمرزهاي شخصي خود را بشناسيد و آگاه باشيد كه وقتي ديگران از آن مرزها عبور مي‌كنند واكنش شما چه خواهد بود. قاطع تر باشيد و به ديگران اجازه ندهيد كه از شما سواستفاده كنند يا شما را بازيچه خود قرار دهند.
افزايش عزت نفس ۳۱: مربي گري كنيدمربي كسي باشيد كه به حمايت، رهبري و راهنمايي نياز دارد. احترام آنها به شما موجب بالا رفتن عزت نفس شما مي‌شود.
۳۲. سرعتتان را كم كنيد و كارها را ساده تر كنيديك زندگي بيش از حد برنامه‌ريزي شده و پيچيده موجب شدت گرفتن استرس و غرق شدن در آن مي‌شود. باين ترتيب وقتي براي شما باقي نمي‌ماند تا تغييراتي مثبت در زندگي خود به‌وجود آوريد و عزت نفس را در خودتان بسازيد. شروع كنيد، بخش‌هاي اضافي را از ليست كارهايي كه بايد انجام دهيد پاك كنيد و تمام حوزه‌هاي زندگي خود را ساده تر كنيد.
۳۳. خود را از عقايد ديگران جدا كنيدوقتي نگران اين باشيد كه ديگران در مورد شما چگونه فكر مي‌كنند يا شما را چطور قضاوت مي‌كنند، هرگز براي بودن آنچه كه مي‌خواهيد باشيد احساس آزادي نمي‌كنيد. شروع كنيد و براساس آنچه كه خودتان مي‌خواهيد انتخاب و تصميم گيري كنيد نه آنچه كه فكر مي‌كنيد ديگران از شما مي‌خواهند.
۳۴. بدگويي از ديگران و سخن چيني را تمام كنيداگرچه ممكن است غيبت، بدگويي و سخن چيني بطور لحظه‌اي و كوتاه مدت براي شما هيجان انگيز و نيروبخش باشد اما آنچه كه در نهايت براي شما باقي مي‌گذارد نوعي تنفر و بيزاري از خودتان خواهد بود. با خودتان قرار بگذاريد كه به غيبت و بدگويي از ديگران براي هميشه خاتمه دهيد.
۳۵. مبتكر و آغازگر كاري باشيدمنتظر ديگران نباشيد تا برايتان برنامه‌ريزي كنند، با مراكزي تماس بگيرند يا با ايده هايشان براي شما از راه برسند. آغازگر باشيد، نخستين پاسخگو باشيد، فردي باشيد كه مسئوليتي را بر عهده مي‌گيرد. اين كار را تمرين كنيد حتي اگر با انجام آن در ابتدا احساسي ناخوشايند را تجربه مي‌كنيد.
افزايش عزت نفس ۳۶: مديريت خشم را ياد بگيريدخشم اغلب پاسخي است به احساساتي مثل خود ارزشي پايين و نااميدي. روزنه هايي مناسب براي خروج احساسات خود پيدا كنيد. پيش از آنكه به خشم تبديل شوند، آنها را به يك فرد حمايتگر ابراز كنيد.
۳۷. شكست را به عنوان بخشي از رشد در آغوش بگيريدطرز فكر خود را درمورد شكست هايي كه تجربه كرده‌ايد تغيير دهيد. آنها را بخشي ضروري از رشد و يادگيري خود بدانيد. شكست‌ها سندي بر تلاش شما هستند و هميشه در آنها درسي براي يادگرفتن وجود دارد.
۳۸. فكر كردن بيش از اندازه را متوقف كنيدچرخ دنده افكار تكراري كه دائما در مغز شما تراوش مي‌كند را متوقف كنيد. كاري مثبت را شروع كنيد كه ذهن شما را منحرف مي‌كند و ارزش وقت صرف كردن را دارد.
۳۹. رفتارهاي وقت گير را حذف كنيدراه هايي سودمند، خلاقانه و مورد تاييد در زندگي را پيدا كنيد و زمان خود را به آنها اختصاص دهيد نه اينكه ساعت‌هاي طولاني و متمادي به تماشاي تلويزيون بپردازيد يا وقتتان را در بازي‌هاي ويديويي هدر بدهيد.
۴۰. مشتاق كمك گرفتن از ديگران باشيدكمك خواستن از ديگران و طلب حمايت آنها نشانه ضعف نيست بلكه نشانه نيروي اراده و شهامت شما است. كمك گرفتن از ديگران به معناي آن است كه شما آماده تغييرات مثبت هستيد.
۴۱. با خودتان و ديگران صادق باشيداگر با دروغ زندگي مي‌كنيد و داستان هايي دروغين مربوط به كسي كه هستيد و احساسي كه تجربه مي‌كنيد را به خودتان يا ديگران مي‌گوييد درواقع خود را در دام نارضايتي و ناراحتي گرفتار مي‌كنيد. شما بايد صادق وپذيرا باشيد تا قلبتان در برابر عشق و دوست داشتن خودتان گشوده شود.
 ۴۲. بر لحظه حال متمركز بمانيداين تنها واقعيت موجود است. وقتي گذشته و آينده برايتان دردناك است، بر كارهايي كه در دست داريد تمركز كنيد و آنها را كاملا متمركز انجام دهيد.
افزايش عزت نفس ۴۳: شكرگزاري را تمرين كنيدهر روز، عباراتي اميدوار‌كننده و نويد بخش بنويسيد و تمامي آن چيزي كه براي آنها احساس شكرگزاري مي‌كنيد را يادداشت كنيد؛ تمامي نعمت‌ها و موهبت‌هاي مربوط به افرادي كه زندگي‌هاي آنها تاثيري مثبت بر شما داشته است.
۴۴. ذهنيت حقارت آميز خود را به ذهنيتي برابر تغيير دهيدمقايسه كردن خود با ديگران را متوقف كنيد. ارزش‌هاي خود را با آنچه كه آنها دارند و شما نداريد اندازه گيري نكنيد. خود را برابر با هر فردي كه ملاقات مي‌كنيد بدانيد و صرف نظر از جايگاه او در زندگي، ظاهر او يا هوش و ذكاوتش، او را يك دوست بدانيد.
۴۵. در مسير يادگيري باقي بمانيدخود را يك فراگير مادام العمر بدانيد و با ذهنيت يك فرد مبتدي به همه چيز نگاه كنيد- پذيرا، مشتاق و علاقمند به يادگيري.
۴۶. ترس‌هاي خود را به شكلي متفاوت نشان دهيدترس‌هاي خود را به انرژي براي تغيير تبديل كنيد. وقتي ترسي را تجربه مي‌كنيد، از اين احساس قدرتمند براي اقدام كردن در كاري مثبت و تعالي بخش استفاده كنيد.

 

https://www.janblaghy.ir/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B2%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۳:۳۵ توسط:ميلاد موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :